Sliema Malta


Ve dnech 10. až 21. září 2018 jsem v rámci programu Erasmus+ absolvovala dvoutýdenní jazykový pobyt ve Sliemě na Maltě.

Vybrala jsem si kurz angličtiny v jazykové škole am language studio ve Sliemě. 

Ze široké studijní nabídky am studia mému záměru nejvíce vyhovoval program Combination Courses, který zahrnoval 40 vyučovacích hodin General Intermediate 2 a 10 vyučovacích hodin individuální konverzace. Výuka probíhala v prvním týdnu od 13.00 do 17.45 hodin, ve druhém týdnu, s ohledem na to, že 21. 09. byl maltský státní svátek, od 13.00 do 18.15 hodin. Pro zařazení do kurzu odpovídajícímu mým znalostem angličtiny bylo nutné ještě před vycestováním vyplnit rozřazovací test, na jehož základě mi byl přiřazen status Intermediate.

Výuka v am studiu byla velice intenzívní, zaměřená na individuální přístup učitele a během skupinové výuky současně na týmovou spolupráci frekventantů kurzu. Ocenit je třeba vysoký standard technického vybavení (využití všech dostupných moderních IT), účelné a současně estetické prostředí, ochotu a fundovanost personálu, a zejména pracovní nasazení vyučujícího.

Skladba národností a věkové hranice studentů při skupinové výuce byla velice různorodá, v každém týdnu se měnila, neboť někteří studenti (většina) absolvovali dlouhodobý kurz (až 6 měsíců), jiní pouze dvoutýdenní. V obou mých skupinách bylo vždy devět studentů, průměrný věk mých spolužáků se pohyboval mezi 25-27 lety, byli zde jak ještě studující, tak již pracovníci různých profesí.

Problémem se s ohledem na mé profesní zaměření jevila témata, která se právě v mých dvou týdnech probírala při skupinové výuce – byly to počítače, počítačové hry a monitoring znečištění ovzduší; hned po první lekci jsem požádala o přeřazení do jiné skupiny, nicméně možnost dostat se k - z mého pohledu  - užitečnějším tématům se nenabízela. Individuální konverzace pak byla „šitá přímo na míru“, neboť v hodině jsem byla pouze sama s lektorem a konverzační témata i gramatické partie jsem si mohla vybrat podle svých potřeb.

Konkrétní průběh výuky lze dokumentovat na typové hodině:

Téma: Monitoring znečištění ovzduší

Téma zahájil učitel krátkým videem, před jehož zhlédnutím zadal 3 konkrétní úkoly: zjistit kdo jsou hlavní aktéři, co dělají, jaké jsou výsledky jejich činnosti. Pro porozumění, a zejména schopnost formulovat odpovědi, přehrál celou sekvenci dvakrát. Potom zjišťoval odpovědi na zadané otázky, a to tak, že první ze studentů odpověděl, učitel odpověď nehodnotil ani nekorigoval, ale toto přenechal ostatním členům skupiny. V případě chybějící slovní zásoby si, stejně jako vždy, musel student nejdříve pomoci dotazem u spolužáka, pokud se mu nedostalo uspokojivé odpovědi, našel učitel obrázek/vysvětlení pomocí interaktivní tabule.

Postupně byly více či méně přesně a výstižně zodpovězeny všechny tři otázky a následovalo čtení a interpretace textu v učebnici, který bezprostředně souvisel s videem. Během práce s textem byla postupně doplňována slova/odborné názvy související s tématem.

Další výukový blok byl konverzační; učitel vytvořil tříčlenné skupiny a studenti měli za úkol vysvětlit svým kolegům, jak probíhá péče o kvalitu v ovzduší v jejich zemi. V přesně vymezeném (a striktně dodržovaném) čase představil každý účastník debaty to, co o péči o ovzduší ve své zemi věděl, a po vypršení časového limitu kladl učitel otázky, např. co jste se dozvěděl o úrovní péče v zemi XY?, s jakými problémy bojuje země XY?, domníváte se, že péče o ovzduší je lepší u vás, nebo u kolegy? apod.

Poslední vyučovací blok zahájila debata o důsledcích znečištění ovzduší, tzn. iniciovalo se širší téma péče o zdraví. Učitel měl připravené pracovní listy, na nichž byla vyobrazení různých nemocí a obtíží + nová slovní zásoba + typické obraty a větné vazby.

Výukový blok končil rychlotestem, kdy se studenti prostřednictvím mobilních telefonů přihlásili na účet školy a tam odpovídali na testové otázky (slovní zásoba tématu, výběr ze čtyř možností v časovém limitu, zveřejnění výsledků tří nejlepších studentů)

V hodině individuální konverzace jsme se hned na úvod s učitelem dohodli, že se zaměříme písemnosti ředitele školy (úřední dopis, mailová pošta, pozvání na akce školy apod.) a agendu související s přijímáním nových pracovníků (náležitosti žádosti o zaměstnání – CV, doporučující reference, motivační dopis apod.; simulace přijímacího pohovoru).

Za zvláštní zmínku stojí organizační přesnost a důslednost, s jakou byla sledována účast ve výuce (striktní dodržování časů, nahrazování každé promeškané chvíle, zapisování absence i permanentní monitoring práce učitele ze strany vedení školy).

Podobně jako ostatní jazykové školy na Maltě nabízí i am studio velice bohatý doprovodný program; prakticky každý den včetně víkendů je pro studenty připraveno hned několik volnočasových aktivit, které jim umožňují jednak kulturní vyžití, poznávání přírody i historie Malty, jednak nejefektivnější způsobe rozvíjení konverzačních dovedností účastníků kurzu.

Dokladem o úspěšném absolvování jazykového kurzu je certifikát, který prokazuje dosaženou úroveň znalosti jazyka a zaznamenává rovněž celkovou hodinovou dotaci a procentuální účast ve výuce.   

 


Fotogalerie: Sliema Malta

/album/fotogalerie-sliema-malta/obrazek1-png/
/album/fotogalerie-sliema-malta/obrazek2-png/
/album/fotogalerie-sliema-malta/obrazek3-png/
/album/fotogalerie-sliema-malta/obrazek5-png/

—————