
Metodický kurz Reykjavík
Ve dnech 14. - 20. 7. 2024 vyjela na metodický kurz do Reykjavíku učitelka Petra Šlajsová. Tématem kurzu bylo Projektové vyučování - project based learning, založené na metodě STEAM, což je výuková metoda, která zahrnuje 5 oborů – vědu, technologie, techniku, umění a matematiku do 1 celku a umožňuje dětem učit se prostřednictvím projektů, které kombinují různé disciplíny. Výsledkem má být praktické a zábavné vyučování. Podporuje kreativitu a kritické myšlení, připravuje na budoucnost, zahrnuje různé styly učení a je založen na spolupráci a práci v týmu.
O tento kurz byl velký zájem, přijelo na něj 39 účastníků z různých evropských zemí a byli rozděleni do 2 skupin. Co se týče národnostního složení, byli zde učitelé z ČR, Litvy,Řecka, Německa, Francie, Portugalska, Španělska, Itálie, Belgie, Chorvatska.
Díky tomu, že si učitelka zaplatila balíček tour, mohla absolvovat prohlídku Reykjavíku s průvodcem a 2 odpolední výlety. Pro účastníky, Součástí kurzu bylo i podvečerní setkání všech účastníků a prezentace jednotlivých zemí a jejich specialit.
Učitelka se také zúčastnila odpoledního setkání všech, kdo hledají partnery pro budoucí spolupráci, kde získala kontakty zájemců o spolupráci s naší školou z jiných škol.
Co se týče vyučování, které je založeno na projektech, absolvovali učitelé nejprve několik teoretických přednášek, kde jim bylo vysvětleno, v čem tento styl výuky spočívá, diskutovali dovednosti pro 21.století, klíčové kompetence a také různé styly hodnocení. Viděli i ukázky některých žákovských prací a na závěr si také ve skupinách zkusili projekt na vybrané téma připravit.
Pro tento typ výuky (project based learning) je potřeba tým cca 4-5 učitelů, kteří spolupracují a nastavují instrukce a způsob hodnocení žáků. Důraz se klade na proces. Téma projektu vychází z potřeb a zájmu žáků, kteří si je volí. Jsou tak více vnitřně motivováni. Dalším bodem je kreativita. Měli by dostat příležitost různých možností zpracování tak, aby se mohli realizovat. Žáci by měli pracovat s několika
různými zdroji a učit se kriticky myslet. Práce se koná při výuce, není to domácí úkol. Na Islandu se má za to, že volný čas se má věnovat sportu a dalším mimoškolním aktivitám.
Součástí kurzu byla i návštěva tzv.”working school” nedaleko Reykjavíku, která má na starosti práci dětí (13-16 let) o prázdninách. Pomáhají uklízet své město a školu a učí se při tom některé praktické dovednosti (sečení trávy, hrabání, natírání, mytí, sbírání odpadků a úklid celkově nebo pomoc v některých sportovních klubech), tato aktivita má odvést pozornost dětí od mobilů a podobných zařízení a naučit je praktickým dovednostem a chování v práci. Dále se mají naučit starat o prostředí, ve kterém žijí a respektovat ho. Nabízí dětem prácovní příležitost.
V rámci kurzu učitelka absolvovala také přednášku o islandském školství.
Díky mnohonárodnostnímu složení skupiny se dozvěděla zajímavé informace o jiných vzdělávacích systémech a také problémech, které učitelé v cizích zemích řeší.