
Jazykově - metodický kurz Německo
Ve dnech 14. - 25. 8. 2023 absolvovala jazykově - metodický kurz Petra Váchalová, která na naší škole vyučuje Čj, Nj a Fj. Kurz se uskutečnil ve škole Horizonte v německém městě Regensburg, kam naše učitelka cestovala vlakem. Ve skupině jich bylo první týden 9, 3 učitelky z ČR, jedna ze Slovenska, 2 z Polska a 2 z Maďarska, druhý týden pouze 6. Dopolední blok (9.00-12.30) byl vždy věnován jazyku - konverzaci, gramatice, odpolední výuka (13.30-15.30) se věnovala metodice a didaktice. Na začátku si mohly účastnice vybrat témata, kterým se pak v kurzu věnovaly. Jedno z témat byla i Bavorská kuchyně, tradiční pokrmy a jejich původ. Také si mohly prakticky vyzkoušet, jak se žáky trénovat, rozvíjet a prohlubovat slovní zásobu, zahrály si v roli žáků různé hry a aktivizující cvičení pro zopakování slovní zásoby. Zajímavá byla možnost sdílení informací o jednotlivých zemích a školách, kdy si mohly srovnat počet hodin odučených za týden nebo i vyměnit zkušenosti ohledně výukových materiálů a učebnic, obsah maturitní zkoušky, nabídku druhých jazyků a zájem ze strany studentů o výuku nj, výhod a nevýhod výuky naukových předmětů v cizím jazyce nebo mezinárodní spolupráci.
Vydaly se také poznávat historicky zajímavá místa Regensburgu (např. židovskou synagogu nebo starou radnici ), jely lodí k památníku Walhalla, na zámek Thurn und Taxis. absolvovaly celodenní výlet do Pasova, kde navštívily kostel Dóm sv.Štěpána nebo hrad Veste Oberhaus, sídlo pasovských biskupů.
K tématu Jídlo pracovaly s videem Currywurst. Vyzkoušely si také vytvořit pracovní list .
Cvičení byla zaměřená na jazykové hry s jasným učebním cílem - gramatika - stavba věty, slovesné časy, antonyma-synonyma. Aktivity jako např. Laufdiktat nebo tzv.Wechselspiele - práce vždy ve dvojici, kdy oba členové musí být aktivní, tak aby jejich práce byla kompletní, využije ve svých hodinách. Některé aktivity obdržely účastnice od lektorky písemně s detailním popisem.
U tématu Nové tendence v jazyce pracovaly s novinovými články a zjistily, že se v němčině hodně zkracuje (vynechává se podmět, slovesné koncovky a předložky - čímž se věta stává pro cizince hůře pochopitelnou), narůstají anglicismy, používá se genderově neutrální jazyk a ukazuje se i vliv jazyka migrantů.
V semináři Filmy ve výuce nj představila lektorka výběr filmů s různou tématikou a různého stupně obtížnosti, které může učitelka ve výuce využít. Další seminář se věnoval výuce nj pomocí písniček. Kromě tipů na písničky různých úrovní, obdržely účastnice i pracovní listy s tipy, jak s textem pracovat.
Německo se v současnosti potýká s nedostatkem učitelů, každá spolková země má jiné nároky a podmínky studia, zajímavý byl pro všechny také rozdíl mezi učiteli - učitel pracuje buď jako Beamte, tzn. má smlouvu na dobu neurčitou a vyšší plat, nebo jako verbeamte Lehrer, kteří nemají stejné výhody a podmínky. Všechny zaujala informace o možnosti využití tzv. Sabbatical - jedna z forem proti vyhoření, učitel má po dohodě se zaměstnavatelem volno až v délce 1 roku. Novou informací byla existence Springklassen, které jsou určené pro nadané žáky, kteří mohou jeden ročník přeskočit nebo délka povinné školní docházky v Německu, která je 6-18 let. Dozvěděly se i to, jaké typy studia existují v jednotlivých zemích a jaké možnosti mají nadaní žáci, nebo žáci se špatným prospěchem. Zajímavá byla informace o maďarském systému, kde si žák na gymnáziu na jeden školní rok může zvolit jen cizí jazyky.
Další aktivity se věnovaly gramatice, která dělá cizincům často problémy - odlučitelné/ neodlučitelné předpony u sloves. Také si vyzkoušely Laufdiktat zaměřený na výslovnost s/ ss/ ß.
Zkusily si i přečíst text v bavorštině a seznámit se aspoň se základními bavorskými výrazy, např. ahoj, jak se máš, to nepospíchá, …. Zajímavou aktivitou bylo Stadtrallye - lektorka zadala významné osoby nebo události, například co jsou Stolpersteine, kdo byl Simon Oberdorfer nebo v jakém domě žil Johannes Kepler. Při této procházce se účastnice dozvěděly mnoho zajímavostí, které nenabízí žádný průvodce.
Na závěr kurzu dostaly učitelky tipy na jazykové aplikace - např. Babbel, Busuu nebo Hallo Deutsch. Lektorka také ukázala a doporučila učebnice, které škola momentálně pro výuku jazyků používá - Da fehlen mir die…. - k rozšíření slovní zásoby, nebo učebnice Spektrum od nakladatelství Schubert Verlag.
Učitelka se vrátila pozitivně motivovaná a těší se, až si nové aktivity vyzkouší ve svých hodinách.